Valtuustoaloite: Pyöräteiden talvikunnossapidon laadun parantaminen

Julkaistu

Kategoria

Valtuustoaloite 24.2.2025: Pyöräteiden talvikunnossapidon laadun parantaminen

Kevyen liikenteen väylien kunnossapidon laatu on jokaista ympärivuotista pyöräilijää ja kävelijää puhututtava aihe. Tänä talvena pyöräteiden kunnossapidon laatu on jättänyt toivomisen varaa.

Lumisateiden jälkeen pyörätiet ovat usein olleet vielä seuraavanakin aamuna paksun lumikerroksen peittämät niin, että aamun työ- ja koulumatkaliikenteessä pyöräilevät ja kävelevät ovat saaneet rehkiä päästäkseen eteenpäin. Sama lumessa tarpominen on usein edessä myös iltapäivän ruuhka-aikaan. Rovaniemen kaupungin katujen kunnossapidourakan kilpailutuksessa on kirjattu näin:
“Talvipyöräilyä edistetään auraamalla väylät puhtaaksi ennen aamu- ja iltapäivän ruuhka-aikaa.”
Jostain syystä näin ei ainakaan tänä talvena ole toimittu. Seitsemän ja kahdeksan välillä töihin pyöräillessä on usein vastassa auraamattomat tiet.

Valitettavan usein tilanne on myös se, että autotieltä aurataan lumet pyörätielle, eikä pyörätietä käydä putsaamassa. Etenkin Jätkänkynttilällä ja Ounasvaarantiellä on jatkuvasti tilanne, että kevyen liikenteen väylä on täynnä autotieltä aurattuja lumia. Sellaisella kevyen liikenteen väylällä, johon on aurattu autotien lumet, on erittäin hankalaa kulkea yhtään mitenkään. Katujen kunnossapidourakan kilpailutuksessa lukee, että
“Mahdolliset ajoradalta tulevat aurauslumet poistettava jalankulku- ja pyöräilyväyliltä välittömästi ajoradan aurauksen yhteydessä.”
Jostain syystä näin ei ainakaan tänä talvena ole toimittu.

Suojateiden kohdilla on usein vastassa korkeat vallit. Esimerkiksi Yliopistonkadun ja Vapaudentien risteysalueella on usein korkeat töyssyt, joista esimerkiksi pyörätuolin käyttäjän on mahdotonta päästä läpi.

Urakkakilpailutuksessa on kirjattu monia hyviä laatuvaatimuksia kevyen liikenteen väylien kunnossapitoon. Jostain syystä näistä laatuvaatimuksista ei tunnuta pitävän kiinni. On siis syytä lisätä valvontaa esimerkiksi asiakastyytyväisyyttä kartoittamalla. Asiakastyytyväisyyden pohjalta voidaan luoda bonus- ja sanktiokäytänteet urakoitsijoille.

Talvipyöräilyn ei pidä olla extremelaji, vaan aivan tavallinen tapa liikkua paikasta toiseen. Pyöräteiden parempi kunnossapito ei palvele vain pyöräilijöitä, vaan myös kävelijöitä, lastenvaunuja työntävää vanhempaa, pyörätuolin tai rollaattorin käyttäjää sekä lenkkeilijää. Arkiliikunnan lisääminen on yksi hyvä tapa lisätä ihmisten liikuntaa, ja siihen ihmisiä kannustetaan pitämällä pyörätiet kunnossa.

Esitämme Rovaniemen kevyen liikenteen väylien talvikunnossapidon laadun parantamista seuraavin toimin:

  • Asiakastyytyväisyyden kartoittaminen esimerkiksi vapaaehtoisten pyöräily- tai kävelyagenttien avulla (käytössä esim Vaasassa, Oulussa ja Tampereella)
  • Asiakastyytyväisyyden pohjalta luodaan bonus- ja sanktiokäytäntö (käytössä esim Vaasassa, Oulussa ja Tampereella)
  • Urakoitsijat pyöräilevät ajamiaan reittejä (Käytössä esim Vaasassa)
  • Tiet puhdistetaan ennen aamun ja iltapäivän ruuhka-aikoja urakkakilpailutuksen mukaisesti
  • Sohjo poistetaan, kun sitä on puolet lumen maksimisyvyydestä urakkakilpailutuksen mukaisesti
  • Pyörätiet puhdistetaan ennen aamun ja iltapäivän ruuhka-aikoja urakkakilpailutuksen mukaisesti
  • Jos autotieltä työnnetään lumet pyörätielle, ne käydään auraamassa saman tien pois urakkakilpailutuksen mukaisesti
  • Suojateiden kohdalla kiinnitetään erityistä tarkkuutta siihen, ettei niihin jää kasoja. Pyörätuolilla tai lastenrattailla on mahdoton päästä niistä läpi.