Rovaniemen liikennejärjestelmäsuunnitelma 2030

139 Rovaniemen liikennejärjestelmäsuunnitelma 2030

Sari Hänninen

Kiitos puheenjohtaja, hyvät valtuutetut ja lehterin väki,

Ennakoivaan ja vastuulliseen kaupunkisuunnitteluun perustuu onnellisten rovaniemeläisten arki. Nyt valmistunut liikennejärjestelmäsuunnittelutyö on ollut perusteellista, se on kulkenut rinnan keskustan osayleiskaavaprosessin kanssa ja ohjausryhmässä on ollut erittäin antoisaa työskennellä. Hyvällä suunnittelutyöllä on laaja taustamateriaali. Tämän paperin teknistä toteutusta pohtiessamme oli puheena linkit noihin taustamateriaaleihin. Ihan uteliaisuuttaan voisi käydä vilkaisemassa vuonna 1998 valmistunutta Parempi kaupunkikeskusta –projektia. Mitä siellä olikaan suunnitteilla ja onko ideat toteutuneet? No, nämä linkit eivät ainakaan vielä ole toiminnassa.

Nostan tässä vihreiden ryhmäpuheenvuorossa muutamia huomioita tästä käsittelyssä olevasta liikennejärjestelmätyöstä.

Asiakirjassa esitellään matkustajamääriä sekä bussi- että lentoliikenteen osalta mutta junaliikenteen vastaavat luvut puuttuvat. Olisi mielenkiintoista nähdä skenaario lähijunaliikenteestä. Ei kai sellainen ole sen pitemmässä kuusessa kuin sillat Kemijoen yli Rantavitikalta Pöykkölään ja Paavalniemeen? Kalliista junalippujen hinnoista huolimatta junalla kulkeminen on rovaniemeläisille tuttua ja mieluisaa. Sen mahdollisuuksia on syytä kehittää edelleen.

Samalla lailla aseman aluetta voitaisiin kehittää. Matkakeskus, Lampelan alueen suunnittelu ja puuterminaalin siirtäminen toisivat toivottua vipinää aseman seudulle.

Linja-autojen paikallisliikenteen ongelmia täytyy alkaa tosissaan ratkaisemaan. Kunta-asuntojen mukaan heikoista bussiyhteyksistä johtuu osittain hankala vuokratilanne heidän asunnoissaan. Tärkeimmille liittymäpysäkeille katokset ja pyörätelineet kuuluu tulevaisuuden laatukriteereihin. Edullinen cityliikenne kuulostaa hienolta.

Kuinka moni liukastui viime viikonloppuna? Erittäin haastavassa säässä ja taloustilanteessa kaupunki huolehtii asukkaiden turvallisuudesta: jopa sunnuntaiaamuna seitsemältä kevyenliikenteen runkoreitit oli hiekoitettu ja iltaan mennessä myös osa syrjäisemmistä pyöräteistä. Tätä tarkoitetaan, kun tavoitteena on luokitella väylät ja asettaa luokittain palvelutasotavoitteet niiden laadulle.

Sujuvat kevyenliikenteen yhteydet lisäävät pyöräilyä. Sen, että pyöräilijöitä on autoliikenteen seassa, on todettu vähentävän onnettomuuksia. Tämä mainitaan myös tekstissämme. (s.22) Runkoreittien jatkuvuus ja käyttäjälähtöiset linjaukset lisäävät niiden käyttöä ja näistä laadukkaista, hyvin hoidetuista reiteistä täytyy myös tiedottaa kattavasti.  Laatukäytävät – viherkäytävät. Myös kävelykeskustan läpi täytyy löytyä turvallinen pyöräily-yhteys. Pystyykö torin läpi pyöräilemään vai ohjataanko pyöräilijät Pekankadulle?

Tekstissä mainitaan myös useassa kohdassa liikkumistarpeen kasvun hidastaminen, joka on heti perään määritelty tukemaan kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuuden lisäämistä matkustustavoissa. Siis on tarkoitus pyrkiä vähentämään tyhjänpäiväistä ja turhaa autoilua. Näin haluamme tulkita tätä ilmaisua.

Suunnittelutyön edetessä kiinteistöille toteutetaan pihasuunnitelmat, joissa pyöräpysäköinti otetaan keskeisenä asiana huomioon. Kaupungintalo voisi näyttää mallia, eikä poistaa vähiä pyörätelineitä pääoven tuntumasta heti ensi lumen tultua.

Se, että asemakaavoitettujen alueiden ulkopuolella henkilöauto säilyy pääasiallisena liikkumismuotona on myös vihreää realismia. Harrasteralli – ralli harrastus

Sivun 22 kaavio on paperin helmi. Tässä meidän versiossamme se on kohtuu epäselvä mutta, jos netistä haette sen niin johan alkaa tekstit näkymään. Siitä tulee mieleen Rovaniemen kirkon alttaritaulu. Kun olet kiltti ja ajat pyörällä tai bussilla niin pääset taivaaseen, ja jos kuljet henkilöautolla eli olet tuhma niin joudut kadotukseen. Ajatelkaa, jopa liikkumisen sosiaalisen tasa-arvon toteutuminen mainitaan ja että, se olisi poliittisten päätösten tulosta.

Se, että tässä paperissa annetaan paljon tilaa kevyelle liikenteelle, on hienoa. Siksi hämmentääkin, että toteutuksen kärkitehtävissä henkilöautojen oikeudet nousevat isommaksi asiaksi.

Liikenteen sujuvuus on kiinni asenteista. Vihreiden perinteistä aluetta on ollut henkilöautoliikenteen kasvun vastustaminen. Se on tarkoittanut massiivisten tiehankkeiden tyrmäämistä, koska enemmän teitä on yhtä kuin enemmän autoja yhtälö pitää paikkansa.

Vihreiden valtuustoryhmä teki vuosi sitten valtuustoaloitteen pyöräilyohjelman laatimiseksi Rovaniemen kaupunkiin. Meille vastattiin, että ohjelmatason asiat otetaan huomioon kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelmassa. Liikenneturvallisuuden osalta mainitaan toimijamalli, jota kehitetään ottamalla siihen mukaan kaupunkilaisten liikkumismuotoon vaikuttaminen. Haluamme, että

Arvoisa puheenjohtaja, vihreä valtuustoryhmä vielä kerran kiittää tehdystä työstä, toivottaa onnea ja menestystä liikennejärjestelmätyöryhmälle kehittämistyöhön ja merkitsee Rovaniemen liikennejärjestelmäsuunnitelman tiedoksi. Kiitos.