Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut ja muut läsnäolijat

Melkein päivälleen vuosi sitten käsittelimme Rovaniemen kaupungin hallintosääntöä. Vihreä valtuustoryhmä esitti silloin käsittelyssä olleen päivityksen palauttamista uudelleen valmisteltavaksi. Näin siksi, että se oli ristiriitainen, sekava ja vaikea selkoinen. Hävisimme tuolloin äänestyksen 14 – 45, vaikka lämpiöpuheissa huomattavan usea tuli kertomaan meidän olleen periaatteessa oikeassa.

Vuosi vierähti ja sen aikana vuosi sitten hyväksytty hallintosääntö kirjoitettiin äänestystuloksesta huolimatta uusiksi ja uusittu versio on nyt käsittelyssä. Luin edellistä ja tätä uutta versiota rinnakkain ja totesin, että suuri osa tekstistä on uudessa aivan samaa kuin se oli edellisessä versiossakin. Suurin muutos on luonnollisesti jo useammassa puheenvuorossa mainittu tilaaja – tuottajamallin – tai mikä se nyt sen virallinen nimi olikaan – purkaminen. Sitä pidämme myönteisenä muutoksena ehkä teknistä sektoria lukuun ottamatta. Jostakin kumman syystä tämä käsittelyssä oleva versio tuntuu kuitenkin linjakas, selkeä ja ymmärrettävä. Rinnakkain lukiessa huomaakin sen, minkälainen merkitys hyvällä suomen kielellä: lauseita on jonkin verran lyhennetty, mutta ennen kaikkea teksti on järjestetty uudelleen niin otsikko kuin kappale tasollakin. Loistava esimerkki siitä, miten virkamies jargon kääntyy asukkaita palvelevaksi asiakirjaksi.

Miten tämä hallintosääntö on valmistunut? Virkamies työnä. Muistan, miten vuosi sitten luottamushenkilöiden parissa puhuttiin siitä, miten pitäisi perustaa hallintosäännön päivityksen tekoon työryhmä, jossa olisi ollut kaikkien valtuustoryhmien edustajat. Ajatuksesta tulee mieleen jostain kumman syystä sanahirviö ”komiteamietintö” ja aika, jolloin Vihreä Liitto nimistä puoluetta ei vielä ollut olemassa. Epäilen, ettei hallintosääntö olisi vielä pitkään aikaan valmis, jos poliitikot olisi päästetty valmistelemaan asiaa ja lopputulos – miten sen nyt kauniisti ilmaisisi? Se ei olisi tullut olemaan raponen.

Hallintosäännön punaisena lankana on, niin kuin pitääkin, selkeä työnjako. Siinä on onnistuttu. Seuraavaksi on pidettävä huolta siitä, että sana tulee lihaksi ja työnjako toimii. Olennaisinta työnjaon toimivuuden kannalta on luottamus. On luotettava siihen, että se taho tai henkilö, jolle vastuu on annettu, asian hoitaa. Ja hoitaa sen hyvin kaupungin ja sen asukkaiden kannalta. Tällä haluan viitata siihen, miten olemme puhuneet kerta toisensa jälkeen siitä, miten kaupungin toimintaa pitäisi saada joustavammaksi ja tuottavammaksi. Siitä tulee sellaista, jos suutarit pysyvät lestissään ja me päättäjät emme puutu sellaisiin asioihin, jotka olemme antaneet toisten hoidettaviksi.

Hallintosääntö korostaakin kahta asiaa:

  • Päättäjien on pystyttävä päättämään ja kertomaan selkeästi se, mitä he haluavat. Ja sitoutumaan tehtyihin päätöksiin, vaikka tehdyt päätökset eivät aina olekaan oman kannan mukaisia. Saranapuolelta vaikuttamisen on yksiselitteisesti oltava unohdettua toimintakulttuuria. Lisäksi päättäjien on mahdollisimman pitkälle pidettävä näppinsä irti ns. operatiivisesta toiminnasta eli siitä, miten poliittinen tahto muuttuu käytännöksi. Puuttua pitää oikeastaan vain sitten, jos virkamiehet toimivat poliittisen tahdon vastaisesti tai suorastaan laittomasti.
  • Virkamiesten ja hallintosäännön näkökulmasta ennen kaikkea johtavien virkamiesten olisi puolestaan pystyttävä tuottamaan vaihtoehtoja luottamushenkilöiden valittavaksi. Virkamiesten on toimivaltansa puitteissa rohkeasti linjattava toimintaa ja vaihtoehtoja ammatillisen osaamisensa ja näkemyksensä pohjalta. Ja hylättävä mahdollisesti päätöksen kanssa ristiriitainen oma näkemyksensä ja nöyrästi toteutettava poliittista tahtoa sitten, kun se on ilmaistu.

Eikä linjakkaassa toiminnassa toista ole ilman toista. Jos molemmat kohdat eivät toimi, kaikki kulminoituu lopulta kalliiseen, tehottomaan ja huonoon asukkaiden palveluun.

Näin todeten Vihreä valtuustoryhmä hyväksyy kaupunginhallituksen esityksen.

Jorma Kuistio